- Úvod
- Odborné články
- ALFA CHROM servis investuje do budoucnosti: rozšířené výrobní prostory a nové jeřáby Demag
ALFA CHROM servis investuje do budoucnosti: rozšířené výrobní prostory a nové jeřáby Demag
„Jeřáby Demag jsou naší investicí do budoucnosti,“ říká Aleš Koutný, jednatel firmy ALFA CHROM servis. Společnost ALFA CHROM servis, která se věnuje zejména opravám forem pro automobilový průmysl, rozšířila během uplynulého roku své výrobní prostory na dvojnásobek a vybavila je dvojicí nových mostových jeřábů značky Demag.
Jako servisní firma je ALFA CHROM servis silně orientován na pružné plnění požadavků zákazníků. Vycházejí vstříc plánovaným odstávkám u zákazníků, během nichž opraví poškozené formy nebo provedou modifikaci stávajících, aby byly na hodinu přesně opět připravené v okamžiku spuštění výroby. A do toho přicházejí i neplánované události, kdy rychlost opravy zkracuje drahé prostoje na straně zákazníka. Vedle významných zakázek z automotive segmentu probíhají ve firmě ALFA CHROM servis také opravy dílů pro energetické strojírenství – kulové uzávěry, lopatky turbín, hydraulických pístů velkých strojů a podobně.
V krizi se má investovat
Firma se sídlem v Bruntále během „covidové krize“ významně rozšířila svoje zázemí, což přispělo k navýšení kapacity i rychlosti, s níž dovedou odbavit důležité zakázky. Jednatel a majitel firmy, pan Aleš Koutný k tomu poznamenává: „Byla to investice v nejisté době a řada mých kolegů o ní pochybovala. Ale já jsem si jist, že firma nesmí ustrnout na místě. Teď jsme připraveni na nárůst objemu zakázek a všichni, kdo předtím pochybovali, jsou naprosto spokojeni s komfortem, který jim větší hala se čtyřmi jeřáby nabízí. Právě investice do dvou nových moderních jeřábů patřila při rozšíření výroby k největším, ale bylo to výborné strategické rozhodnutí. Budeme muset překonat „covidovou díru“, která nám vznikla v posledním čtvrtletí loňského a v prvním čtvrtletí letošního roku, týkající se velkého výpadku ve výrobě a tím i cash flow. Dnes, když máme opět plnou dílnu, vidíme, že vynaložená investice byla na místě. Řadu let jsme tu pracovali s jedním jeřábem v každé lodi naší haly, což se dá zvládat, ale bylo nepříjemné, že se jednotlivé čety vzájemně omezovaly tím, že musely čekat na volný jeřáb. To se nám nyní už stávat nebude.“
Pět různých typů navařování
Ve firmě ALFA CHROM servis jsou připraveni opravit téměř jakoukoliv vadu na formě, proto disponují širokým spektrem technologií. Najdeme zde 5osé obrábění, včetně velkých strojů, které umožní provádět úpravy na velkých formách bez demontáže. Do velkého stroje se vejde forma vcelku a obrobí se na ní na jedno upnutí například dělicí rovina nebo některé pasáže, které chce zákazník změnit. Na menších obráběcích strojích se provádí modifikace menších dílů cca do 1,5 t. Součástí strojního portfolia je rovněž velká EDM hloubička a frézka na výrobu elektrod. K přesnému napasování obou polovin formy slouží tušírovací lisy.
Mezi nejdůležitější technologie zde patří navařování, na zkušenosti v této oblasti je pan Koutný právem hrdý: „Nejčastější opravou starších forem je repase dělicích rovin. Většinou je nezbytné celé pasáže vyvařit a potom dle připravených programů obrobit a následně ztušírovat. Dle konkrétního požadavku a charakteru poškození volíme způsob a přídavný materiál navařování. Máme k dispozici 3 lasery, mikropulzní TIG, invertor, „studený mikronávar“, lokální nanášení – selective plating a jejich vzájemné kombinace.” Ve firmě ALFA CHROM servis mají v aplikování těchto technologií mnohaleté know-how. „Předem víme, jak se které materiály chovají, a dovedeme si poradit i s velmi specifickými situacemi. Například jsme připraveni na to, že použité formy obsahují v povrchové vrstvě řadu chemických látek, které se tam dostaly během výroby, takže při standardním navařovacím procesu začnou doslova „bublat”. Jiný složitý scénář nastává, když se přes opravenou část bude později leptat desén. V takové situaci ručíme za to, že návar i původní materiál se budou chovat stejně a na povrchové úpravě nebude vidět rozdíl,“ vysvětluje pan Koutný.
Manipulace značky Demag
Jak již zaznělo, od počátku používají ve firmě ALFA CHROM servis jeřáby Demag. „Potřebujeme jeřáb, který je schopen zmanipulovat i formu na nárazník. To znamená přibližně 50 tun, abychom s formou dokázali manipulovat, potřebujeme dvě kočky. Když jsme v roce 2014 začínali, naším základním vybavením byl 50tunový jeřáb v jedné lodi a 10tunový ve druhé, kde zpracováváme většinou již demontované díly. Tehdy, před 8 lety, jsme využili dotačních titulů, jejichž součástí bylo pečlivé výběrové řízení, v němž jsme se ve finále rozhodovali mezi dvěma srovnatelnými nabídkami. K Demagu jsme se přiklonili na základě zkušeností našich zákazníků, s nimiž jsme se také radili,“ přibližuje pan Koutný. „Když jsme v roce 2021 rozšiřovali výrobu, otázku dodavatele jeřábů jsem vůbec neřešil, věděl jsem, že to bude Demag. Nejsem člověk, který si potrpí na značkové věci, ale po osmileté zkušenosti s Demagem nebylo o čem váhat. Za ty roky spolupráce jsem spokojený se servisem i s jednáním a přístupem zástupců firmy Konecranes and Demag. Parametry nových jeřábů jsou obdobné jako těch stávajících: nosnosti 50 a 10 tun, oba se dvěma kočkami.“
Čím se odlišují původní a současné jeřáby
Protože jsou dvojice jeřábů z let 2014 a 2021 velmi podobné, stojí za to se podívat, v čem se svět jeřábů za tu dobu změnil. „Konstrukce mostu i koček je u nových jeřábů trochu jiná, ale to pro mě jako uživatele není příliš důležité. To hlavní, co všichni, kdo s jeřáby pracujeme, oceňujeme, jsou mikroposuvy. Nové ovládání je nesrovnatelně pohodlnější než původní pojezdy s klasickými stykači. Jemné plynulé posuvy řízené frekvenčními měniči jsou dnes už standardní a já jsem je do našeho provozu samozřejmě chtěl. V Konecranes and Demag mi také vyhověli a na míru postavili posílený 50tunový jeřáb, jehož každá kočka má nosnost 32 tun. Důvodem je skutečnost, že u formy je většinou tvárníková strana těžší. Když ji potřebujeme otočit, musí v jeden moment viset na jedné kočce, než si ji převezmeme i druhou kočkou. Největší formy, s nimiž tu pracujeme, mají hmotnost až 57 tun,“ uvádí jednatel firmy ALFA CHROM servis.
Manipulace dovede někdy zakázku zkomplikovat
Když od zákazníka dorazí díly k opravě, může trvat jejich složení z nákladního auta 10 minut, ale také třeba 2 hodiny. Manipulaci je proto třeba zahrnout i do nacenění zakázky, i když se nad tím někteří zákazníci podivují. Ve firmě ALFA CHROM servis přistupují k manipulaci s formami mimořádně zodpovědně, protože každá chyba může vést k poškození formy – její elektrické instalaci, hydraulického zapojení a podobně, nebo v horším případě i ke zranění. Vedle samotných jeřábů tak obsahovala dodávka od firmy Konecranes and Demag i vázací prostředky, především certifikované řetězy na požadované nosnosti, a také stojany pro manipulaci, na něž se části forem pokládají.
Na první dobrou
„V oboru, v němž pracujeme, není prostor pro improvizaci. Co zákazníkovi slíbíme, musíme splnit. Na tom jsme si vybudovali naši dobrou pověst. Proto potřebujeme vybavení, které nás nezradí. Nemáme čas zkoušet, který stroj, jeřáb či řetěz má nejlepší poměr cena-výkon. My se spoléháme „na první dobrou“, proto jsme si pro manipulaci vybrali značku Demag,“ uzavírá pan Aleš Koutný.
- autor:
- ALFA CHROM servis s.r.o.